Zasady wychowawcze

Zasady Wychowawcze

1 zasada

BÓG WSZYSTKIM, PRZEZ WSZYSTKO DO BOGA

Celem jej jest kształtowanie w dzieciach właściwej postawy chrześcijańskiej.

W stosunuk do Pana Boga:

  • Udział dzieci w codziennej modlitwie, niedzielnej Mszy Świętej i okolicznościowych uroczystościach przypadających w roku liturgicznym

  • Wdrażanie dzieci do różnego rodzaju praktyk religijnych (Różaniec, Droga Krzyżowa)

  • Kształtowanie postawy ofiary i wyrzeczenia (ofiarowanie swoich zabawek, słodyczy dla potrzebujących)

  • Poszukiwanie prawdy, dobra, piękna i miłości otaczającym nas świecie – wyrażanie wdzięczności Bogu za wszystkie Jego dary

  • Tworzenie warunków dokonywania wyborów i ich oceniania

W stosunku do siebie i drugiego człowieka:

  • Organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka

  • Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”

  • Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania przez dziecko prób samooceny

  • Stworzenie sytuacji do nabywania doświadczeń społecznych

  • Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z drugim człowiekiem

  • Kształtowanie postawy szacunku wobec innych

  • Stwarzanie warunków do rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie dialogu i akceptacji innych

  • Umożliwienie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym

  • Wdrażanie do okazywania wzajemnej pomocy życzliwości

  • Uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami kultury

  • Tworzenie okazji do wymiany informacji, dyskutowania i dochodzenia do wspólnych rozwiązań

2 zasada

Bóg nas stworzył polakami

Celem jest kształtowanie postawy patriotycznej.

Zasada realizowana jest poprzez:

  • Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : przyrodniczej (eksperymentowanie, obserwowanie, odkrywanie) społeczno – kulturalnej (poznawanie zasad życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej)

  • Budzenie poczucia przynależności narodowej (zaznajomienie dzieci z godłem Polski, flagą, zarysem

  • Słuchanie legend związanych z przeszłością naszego kraju –poznawanie jego historii i dziejów

  • Uroczyste obchodzenie dni pamięci narodowej (11 listopada, 3-go Maja)

  • Zaciekawienie bogactwem i pięknem przyrody oraz środowiskiem społeczno – kulturowym i technicznym

3 zasada

Wierność swoim obowiązkom

Celem jej jest kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych.

Zasada realizowana jest poprzez:

  • Wspieranie samodzielnych działań dziecka w różnych formach aktywności ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność twórczą dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań

  • Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań

  • Wdrażanie do utrzymania porządków w sali i innych miejscach wspólnego użytku

  • Kształtowanie postawy sumienności, uczciwości bezinteresowności tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka

  • Wyrażania siebie w różnych formach ekspresji kształtowanie nawyków higienicznych

  • Uczenie postępowania zgodnego z zasadami warunkującymi bezpieczeństwo

  • Kształtowanie czynnych postaw wobec własnego zdrowia i zdrowia innych – rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokładne wykonywanie podejmowanych zadań

  • Uwrażliwienie na przejawy destruktywnej roli człowieka w środowisku

  • Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia

  • Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu

  • Edukacja prozdrowotna i proekologiczna

4 zasada

Nauczyć dzieci myśleć

Celem jej jest kształtowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy dziecka.

Zasada realizowana jest poprzez:

  • stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów – rozwiązywanie i nazywanie trudniejszych problemów

  • Wspólne szukanie dróg wyjścia (dialog z wychowawcą, kolegą i koleżanką, współpraca w grupie)

  • Tworzenie okazji do wymiany informacji

  • Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania

  • Budzenie zainteresowania pośrednimi źródłami wiedzy oraz kształtowanie umiejętności korzystania z tych źródeł

  • Poznawanie, rozumienie i stosowanie umownych symboli i znaków, w tym liter, cyfr i znaków matematycznych

  • Określanie relacji między przedmiotami i zjawiskami w otaczającym środowisku

  • Tworzenie sytuacji sprzyjających klasyfikowaniu, porządkowaniu i liczeniu

  • Organizowanie działań mobilizujących do uważnego słuchania i obserwowania życia społecznego, techniki i przyrody

  • Odkrywanie i prowadzenie prostych doświadczeń